(Door: Theo van Gogh, 30-05-2002)

Gisterochtend was ik op bezoek bij Jan Blokker, die mij vertelde dat jij Frans Weisz gevraagd hebt 'de moord op Fortuyn' te verfilmen. Ik geloof niet dat Blokker er meteen een scenario in zag, maar 't is leuk om er over te ouwehoeren. Mijn vraag aan jou is; is er ook ruimte voor een versie waarin niet de theorie dat één gek de moord pleegde maar een hetze van Paars de loop van het pistool richtte?

't Interessante van opkomst en neergang van de Goddelijke Kale is ook nog 'ns dat hij een opstand van kleine luyden belichaamde die voor 't eerst in Amsterdam - centrum van de zich noemende 'intelligentsia' en politieke correctheid - gesmoord werd in plaats van, zoals te doen gebruikelijk in de vaderlandse geschiedenis, aangezwengeld en uitgebroken.

Jij als representant van de machtige PVDA-lobby in de Nederlandse film hebt vast ideeën over wat wel of niet mag in zo'n film. Mag ik Melkert in jouw optiek bijvoorbeeld laten zien als een bureaucraat die zich jaren warm heeft gelopen voor het premierschap en zich nu, met de opkomst van Fortuyn, zijn speeltje ziet afgenomen? Mag ik Marcel van Dam laten zien als iemand die in het Lagerhuis van Fortuyn verloor en geen andere optie meer had dan de geachte opponent 'een minderwaardig mens' te noemen? Mag ik Kok laten zien als een politicus die in drie maanden tijd zijn hele reputatie zag afgebroken?

Naar mijn opvatting heb jij Fortuyn altijd fair geïnterviewd, dat wil zeggen hard maar hem de gelegenheid gevend zijn punt te maken. Ik vermoed dat ook jij je nog wel 'ns achter de oren hebt gekrabd toen, bijvoorbeeld, duidelijk werd dat Mevrouw Borst - 'een groter gevaar voor de Nederlandse volksgezondheid dan Bin Laden', uit een ironische opsomming van de zegeningen die Paars gebracht heeft van mijn hand, door Fortuyn met bronvermelding geciteerd - dat vernietigende rapport over hoe ziekenhuizen georganiseerd zijn over de verkiezingen heen tilde.

Dat jij tegelijkertijd ook bij Marcel van Dam op schoot zat en geen vraag durfde stellen over diens onderhoud met Bibeb jaren terug waarin Fortuyn werd vergeleken met Eichmann, begrijp ik wel. In een land waar Hans Kraay als voetbalcommentator al niet mee mag doen aan Studio Sport omdat 'ie op de lijst van Leefbaar Nederland stond, hoef ik me ook niet te verbazen over jouw onderdanigheid bij Gewichtige Partijgenoten. Maar de vraag is natuurlijk of er een film gemaakt kan worden waarin die hele lobby van journaille onder elkaar - van Folkert Jensma,die op 6 Mei in een hoofdcommentaar voor NRC-Handelsblad schreef dat 't een schande zou zijn als een premier Fortuyn kransen zou mogen leggen op de Dam en die een week later een positief stuk over dezelfde steen des aanstoots schreef in The New York Times, tot Willem Lust, die mij ondervroeg voor NOVA en het citaat "Meneer Melkert is nu in competitie met een lijk.. Da's nog 'ns wat anders dan een Haagse SM-kelder!" niet wenste uit te stralen - in beeld wordt gebracht. Mag er in Nederland een film gemaakt worden waarin de opluchting te Den Haag zichtbaar wordt gemaakt toen Fortuyn was uitgeschakeld? Mag er in Nederland een film worden gemaakt waarvan de uitkomst is dat de hetze die jegens Fortuyn gevoerd werd wel m¢est leiden tot het richten van de loop, omdat er altijd wel iemand is die de Tiran wenst te vermoorden en zich daartoe gelegitimeerd voelt?

Mag er, met andere woorden, ook een film worden gesubsidieerd waarin niet de hondjes en de dark-rooms van de ontslapene centraal staan maar de oorlog die vanaf de eerste dag gevoerd werd tegen een gedachtegoed dat de dames en heren van de macht niet aanstond?

Naar mijn opvatting is er alle reden om zo'n film te maken, al was 't maar om het denkend deel der natie uit te dagen. Zou jij achter de schermen dwars gaan liggen als zo'n geval gemaakt werd? Mag Theo van Gogh, die Melkert 'een moordenaar' heeft genoemd, zo'n film maken met gemeenschapsgeld of doen we dat toch maar liever niet?

Zondag a.s. zendt de VARA "De Nacht van Aalbers" uit, een drama over politiek dat een jaar geleden opgenomen werd, dus lang voor het festijn van de Democratie in alle hevigheid losbarstte en de hetze tegen Fortuyn begon, 't Gaat over een PVDA-voorman wiens maîtresse haar nek breekt over een stukje zeep op de badkamer van een hotel en hoe dit nu uit de Telegraaf te houden? Ik heb expres niet Melkert bedoeld, al zullen er altijd lieden zijn die anders beweren. Als je tijd hebt, Nederland drie, tweeëntwintig uur tien, werp een blik.

Weisz is soms een goede regisseur en hoewel ik hem niet van politiek benul verdenk - ik zie hem als veilige was in handen als de jouwe die een versie van het verhaal willen zien waarin de demonisering van Fortuyn geen hoofdrol speelt - maakt 'ie er vast een mooi verhaal van, met goeie acteurs en correcte camerastandpunten.
De vraag die hier eigenlijk gesteld wordt, luidt: "Mag in Nederland een politieke moord een politieke moord genoemd worden?"

Ik ben benieuwd wat jouw antwoorden zijn.

Dit briefje wordt afgedrukt op De Gezonde Roker en mijn vraag is nu of jij terugschrijft naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. . Uiteraard wordt ieder antwoord van jouw hand, ook dat wat heel negatief voor mijn persoon'tje zulde wezen, afgedrukt.

We zijn hier per slot van rekening niet bij Willem Lust van NOVA, die tweederangs Feldwebel van de gedachtepolitie.

Ik schrijf juist jou omdat je een doortastende ritselaar bent achter de schermen van de Nederlandse filmwereld. In de Volkrant top-dertig van invloedrijken in die branche stond je geloof ik één; goed gedaan, jochie.

Tomas Ross en ondergetekende staan klaar om een hartverscheurende combinatie van: 'Ik proef aan het zaad van een man wat 'ie heeft gedronken' tot, 'Op een morgen wordt je wakker en is Le Pen aan de macht' in beeld te brengen.

Zou jelui van de gevestigde orde die uitdaging aankunnen?

Ik ben heel benieuwd.

Theo van Gogh